Шест златни правила в обучението на конете – Част I

Posted on February 12, 2011

0


Шест златни правила в обучението на конете – Част I
Съоснователите на Cavalia споделят своите идеи за поведението на конете и обучението им в откъс от книга си „Галоп към свободата” (Gallop to Freedom).

Съпружеският екип Фредерик Пиньон и Магали Делгадо първоначално станаха известни на света със своето шоу с коне Cavalia, което започна да обикаля Северна Америка през 2004. Обявен за „почит към трогателната история и очарователната връзка между хората и конете”, в Cavalia участват 30 изключително добре обучени коня, част от впечатляваща програма от танци, музика и визуални изкуства. Днес Пиньон и Делгадо споделят своите тайни относно обучението и работата с коне в книгата си „Галоп към свободата”. В тази част, адаптирана от книгата, съпрузите описват философията, която е в основата на връзката им с конете.

Вижте видеото, представящо книгата:

ПРАВИЛО ЕДНО

Стремете се към по-равнопоставена връзка, основана на доверие и уважение, в която се учите един от друг.

Вярвам, че можем да създадем нов вид взаимоотношения с коня, базирани на по-голяма равнопоставеност, отколкото хората си мислят, че е възможно. Конете изграждат много близки връзки помежду си, които могат да продължат през целият им живот. Аз искам същото: Искам да достигна фазата, в която те не ме гонят от своето пространство и аз не ги гоня от моето. Трябва да ги убедя, че пространството принадлежи на двама ни. По време на нашите представления подлагам тези свои убеждения на тест пред публиката. Когато изляза на манежа с пуснати свободно коне, имам някаква идея какво точно бихме могли да направим заедно, но никога не знам как точно ще се развият нещата. Понякога и аз съм също толкова смаян и възхитен, колкото и публиката.

По време на представленията първоначално позволявам на конете да се разположат така, както им е удобно. Например, в представлението, в което участват три коня лузитано, ги оставям да изберат кой от тях да бъде по средата. Но след като установят реда, те трябва да го спазват. Когато изпълнявам същото представление с по-младите фризийски коне Фоебус и Паулус, заедно с чистокръвния испански кон Гуизо, винаги карам Гуизо да застане между другите два коня, тъй като това предотвратява евентуални неприятности, когато фризийците са превъзбудени или решат, че ще е забавно да се пощипнат братски.

При друг случай имах представление с трите жребеца Аетес, Фасто и Темпладо в Есен, Германия. В края на представлението конете галопираха през манежа към мен, но когато спряха и се приготвиха за cabrade, Аетес се обърна и препусна обратно към другата страна на манежа, където имаше кутия. Там той се обърна отново, постави преден крак върху кутията и изпълни перфектен jambette. В същото време другите два коня се изправиха на задните си крака във великолепен cabrade. Когато Аетес видя това, се спусна към тях и направи същото. След това дойдоха при мен, доволни и тримата. Фигурата jambette беше изпълнена като копенсация за неподчинението и Аетес знаеше това. Неговият номер беше пълна изненада за мен – като подарък от радост.

ПРАВИЛО ДВЕ

Никога не използвайте „стандартни” или не гъвкави методи на обучение, а знайте, че всеки кон се развива като индивид и реагира различно на едни и същи стимули.

Нормално е да се каже, че всеки човек е различен от другите. Същото важи и за конете, а разликата между тях е толкова голяма, колкото и при хората. Много от характеристиките се определят по наследство, останалата част зависят от възпитанието и връзките с други коне и хора.

Когато обяснявам на хората, че не се занимавам с лансиране на нови методи за обучение, те съвсем естествено искат да знаят кой метод на обучение подкрепям. Както обикновено, няма прост отговор: През годините са разработени много разумни методи, но трябва да прилагате всеки от тях с чувствителност и без да пренебрегвате принципите, които се опитвам да внуша – разбира се, ако сте убедени в нашият подход.

При работа с други хора се научаваме да разпознаваме техните желания и реакции. По същия начин можем да се научим да разбираме конете, но техният език е различен, така че най-напред трябва да го научим. Когато хората работят с коне, твърде често пренебрегват тази очевидна истина и изхвърлят здравия разум през прозореца. Следват някакъв метод, който са научили или чули и го прилагат без да обръщат внимание на реакцията на коня. Те не полагат усилия да разберат дали конят харесва това, което се опитват да направят или не. Поставете се на мястото на коня. Бихте ли искали да ви третират по този начин?